هیوندا توسان بهتر است یا کیا اسپورتیج

در این تاریخی که ما داریم زندگی می کنیم بیشتر مردم دوستدار خودروهای شاسی بلند هستند

و تقاضا برای این خودرو خیلی بالاست و طبیعی هم می باشد که وقتی تقاضا انقدر برای این کراس اوورها بالا باشد بازارعرضه شان نیز داغ داغ است .

حالا کمپانی های خودروسازی که بیشتر از همه در این بین بازار را در دست گرفته اند کره ای ها هستند

کره ای ها این موضوع را به خوبی فهمیده اند که ایرانی ها به دنبال ماشین هایی می روند که هم چهره زیبایی داشته باشد و هم امکانات فراوانی داشته باشد .

این دو فاکتور را می توانید در هر یک از محصولات دو شرکت مطرح یعنی کیا و هیوندای ببینید که البته از نظر طراحی واقعاً لایق بوده اند و همیشه توانسته اند سطحی بالاتر از سطح معمول بازار را ارایه دهند. در این بین و در سگمنت شاسی بلند متوسط شهری، دو خودروی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج همانند دیگر محصولات این دو شرکت به سرعت خود را در بازار مطرح کردند و برخلاف نسل گذشته، نسل کنونی توانست به خوبی خود را نشان دهد و آنچنان خوب و بی دردسر (نسبت به دیگر رقبا) خرید و فروش می شوند که به قول معروف “پول نقد” به حساب می آیند.

با توجه به اینکه هر دو خودرو از نظر قیمتی نزدیک به هم هستند و از نظر فنی و سطح تجهیزات شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، همیشه این سوال مطرح بوده که بالاخره توسان بخریم یا اسپورتیج؟

طراحی خارجی و کابین

 موضوع طراحی و ظاهر یک موضوع کاملاً سلیقه ای است و نمی توان به قطعیت گفت که بالاخره توسان خوش تیپ تر است یا اسپورتیج. اما این موضوع را می توان با یک نگاه کلی به هر خودرو فهمید که توسان در طراحی بیرونی کمی محافظه کارانه تر از اسپورتیج بوده و شاید هدف آن برای سنین بالاتری بوده است. اما در مقابل کیا کاملاً شجاعانه قصد داشته خودرویی متفاوت را وارد بازار کند و باید گفت که در این راه به خوبی هم جواب گرفته و چهره این خودرو مخصوصاً در زمان عرضه یک سر و گردن از دیگر رقبا بهتر و جذاب تر بود. رینگ های بزرگ، طراحی و قوس های جانبی و نوع درب عقب طوری طراحی شده اند که اصلاً نمی توان از آن ایرادی گرفت و یقیناً برای جوانان اسپورتیج می تواند خودرویی گیرا و جذاب باشد.
اما با وارد شدن به کابین داستان کمی متفاوت می شود. موضوعی که در توسان مشخص است طراحی و قرار گیری ادوات به صورتی گویا، مشخص و ارگونومیک است بطوریکه همه چیز سر جایش قرار دارد و به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید. همچنین دید بیرون شما خوب است و به جاده تسلط مناسبی دارید.
این موضوع زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که بعد از توسان وارد کابین اسپورتیج شوید و متوجه می شوید که این کابین نسبت به توسان کمی تنگ و خفه است! اگرچه طراحی داشبورد میانی و آمپر پشت صفحه و … همگی زیبا و بی نقص هستند اما شما داخل کابینی با دید نسبتاً کم روی جاده قرار دارید و نوع قرار گیری شیشه ها کمی دید را محدود کرده اند. با وجود اینکه ممکن است این نوع قرار گیری داخل کابین و دید محدود شبیه خودروهای اسپرت باشد، اما برای بسیاری از خریداران که از خرید چنین خودرویی قصد استفاده شهری را دارند، دید باز و احاطه به جاده مسئله کمی نباشد.
حال که داخل کابین هر خودرو نشسته ایم بگذارید موضوع دیگری یعنی دید عقب را نیز مطرح کنیم. در اکثر خودروهای شاسی بلند، دید عقب معضلی به حساب می آید و اگرچه در هر دو خودرو امکان نصب دوربین عقب وجود دارد، اما هیچ چیز جای دید شما از آینه میانی را نمی گیرد. یکی از فرق هایی که بین توسان و اسپورتیج وجود دارد دید بهتر اسپورتیج است و نوع قرار گیری شیشه عقب و طراحی سقف به صورتی است که نسبت به توسان دید بهتری نسبت به عقب خودرو دارید.
موضوع دیگری که قبلاً در مورد این دو خودرو مخصوصاً محصولات کیا مطرح بوده، کیفیت پایین اجزای داخلی بود. اما حال باید گفت که کیا در این زمینه پیشرفت خوبی داشته و در این مورد کیفیت اجزای داخلی توسان و اسپورتیج مورد بررسی ما تقریباً برابر بود. اگرچه هر دو هنوز تا رسیدن به محصولات رقیب ژاپنی و اروپایی راهی طولانی در پیش دارند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید