KIA SORENTO | کیا سورنتو (2016)

در گذشته کمتر اتفاق می افتاد که یک مدل 4 سیلندر از یک خودرو با ارزش بالاتر از یک مدل V-6 داشته باشد، اما به نظر می‌ آید که این قضیه به تدریج صورتی  رایج‌تر پیدا کرده است .

خودرویی که در اینجا مورد بررسی قرار داده ایم  کیا سورنتو SXL با آپشن های  گوناگون می باشد که ارزشی حدود ۴۵۰۹۵ دلار را دارا می باشد ؛ یعنی ۱۰ درصد بالاتر از مدل V-6 AWD.

موتور چهار سیلندر که البته موتور پایه سورنتو نمی باشد به صورت ۲ لیتری توربوشارژر با قدرت ۲۴۰ اسب‌‌بخار در تریم‌های EX و SXL در دسترس می آید .

این موتور گشتاور بیشتری در دور موتورهای کمتر نسبت به موتور ۳/۳ لیتری V-6 با قدرت ۲۹۰ اسب‌بخار تولید می‌ گرداند و در همین اوضاع ، طبق پیش بینی های  سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، مصرف سوخت بهتری هم  دارد. البته SXL مثل  همه  مدل‌های سورنتو از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره می برد

این دومین موتور چهار سیلندر در سری سورنتو می باشد  نخستین  موتور چهار سیلندر که در سورنتو L و LX استفاده می‌ گردد ، یک موتور تنفس طبیعی ۲/۴ لیتری می باشد که ۱۸۵ اسب‌بخار قدرت دارد.

مهم ترین خوبی  این موتور پایه، در بهترین آمار مصرف بنزین بر طبق داده‌های ایپا در سری سورنتو می باشد در حالت کلی، همه  مدل‌های چهار سیلندر (با موتور توربو یا غیر توربو) به صورت کراس‌اورهای دو ردیفه می باشند  و این در حالی می باشد که نسخه‌های V6 در تریم‌های LX، EX، SX و SXL یک ردیف سوم و کوچک صندلی نیز اضافه می‌ گرداند تنها مسیری  که می‌توان یک نسخه سه ردیفه با یک موتور چهار سیلندر در را دارا بود  این می باشد  که مدل LX با موتور پایه را به آپشن ردیف سوم صندلی‌ها تجهیز گردانید

 

انتخاب کردن موتور چهار سیلندر توربوشارژر به جای V-6 سبب می گردد که در مقابل  از دست دادن قدرتی برابر  ۵۰ اسب‌بخار، قادر باشیم  به جای ۱۳/۸ لیتر، ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف نماییم .

این مصرف سوخت بنابر مقدار دیده شده  در تست، مقایسه گردیده  است. ولی شرایط به این راحتی ها  هم  نبوده . خودروی V-6 تست‌شده به صورت تریم SX بوده است  که در آن موتور توربو ارائه نمی‌ گردد و همین‌ جور در یک سطح پایین‌تر از مدل تست فعلی ، یعنی SXL قرار داشته است. همچنین مدل V-6 به اندازه ۶۲ کیلوگرم سنگین‌تر بوده

 

 

در حین تست ، نسخه  با موتور توربوی چهار سیلندر در رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، به کلی  از نسخه V-6 عقب  می‌ماند (۸ ثانیه در مقابل ۷/۲ ثانیه)، اما این فاصله در آزمایش  یک‌چهارم مایل کم میشود ؛ جایی که مدل آزمایش  کنونی در ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت از آخر مسیر بر میگردد . در همین حین  مدل V-6 فاصله یک‌چهارم مایل را در مدت ۱۵/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت میرود . البته مشخص می باشد که شرایط تخت‌گاز و مسابقه‌ای نخستین ملاک  خریداران خودروهایی از این قبیل نمی باشد  و بیشتر به عملکرد شرایط عادی  این خودروها اهمیت می دهند .

جایی که هر دو مدل در رسیدن از سرعت ۴۸/۲۸ به ۸۰/۴۷ کیلومتر بر ساعت، زمانی برابر ۳/۹ ثانیه می خواهند  و در فاصله سرعت ۸۰/۴۷ تا ۱۱۲/۶۵ کیلومتر می باشد  که مدل V-6 با زمان ۵/۱ ثانیه، فقط یک‌دهم ثانیه از مدل با موتور توربوی چهار سیلندر جلوتر می باشد .

به هر حال ، در رانندگی روزانه در مسیر های  شهری و بزرگراهی، هیچ‌ زمانی دلمان برای قدرت موتور ۶ سیلندر تنگ نمی‌شود‌؛ شاید یکی از عوامل این موضوع، وجود داشتن  بیشترین  گشتاور در دور موتوری برابر ۱۴۵۰ دور بر دقیقه می باشد

 

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید