SPORTAGE 2017 | اسپورتیج 2017

کمپانی کیا از 4 امین نسل خودروهای کراس اوورش در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت 2015 خود رونمایی به عمل آورد .

در سال 2016 و در ماه می بود که اسپورتیج 2017 موفق شد به رکورد فروش جهانی دست یابد (50.000 دستگاه) .

این خودرو موفق شده است بالاترین میزان فروش را از از سال 1993 که زمان نخستین عرضه اش بوده است به خود اختصاص دهد

خودروی اسپورتیج 2017 همراه با خودروی هیوندا توسان در حال گرفتن کل بازار ایران می باشند . این خودرو به عنوان پرفروش ترین خودروی اروپایی به ایران وارد شده است که محصول دومین اتومبیل سازی بزرگ کره جنوبی نیز می باشد

نسل سوم اسپورتیج توانست جایزه کیفیت و رضایتمندی مشتریان را از AutoPacific VSA به خود اختصاص دهد. همچنین با دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA خودرویی ایمن به شمار می­‌رفت. چنین دستاوردهایی انتظارات را از نسل چهارم اسپورتیج افزایش می­‌داد و به همین دلیل نیز حالا شاهد اسپورتیجی هستیم که از همه نظر تغییرات متعددی به خود دیده است. کیا تصمیم دارد تا به وسیله اسپورتیج رشدی را که در بازار اروپا داشته دنبال کند چراکه این خودرو در بازار اروپا پرچمدار فروش خودروهای کیاست و توانست بیش از یک چهارم فروش اروپایی کیاموتورز (بیش از 27 هزار دستگاه در سال 2014) را به خود اختصاص دارد.

به سبک KX3

طراحی خودرو دست‌پخت مرکز طراحی کیا در آلمان است ولی نظرات مراکز طراحی کیا در کره­‌جنوبی و آمریکا نیز در آن تاثیرگذار بوده­‌اند. طراحان سعی کرده­‌اند تا به کمک چهره جدید اسپورتیج حس خودرویی اسپرت و پرتوان را به بیننده القا کنند و با ترکیب سطوح صاف و خطوط زاویه­‌دار، طراحی موزونی را پدید آورند. این طراحی جدید بدنه باعث بهبود آیرودینامیکی اسپورتیج نسبت به نسل­ قبل شده و توانسته است ضریب درگ را از 0.35 به 0.33 کاهش دهد.

شاید تنها نقطه ضعف این خودرو نمای جلو آن باشد؛ کیا این چهره اسپورتیج را از برادر کوچک‌تر اسپورتیج یعنی Kia KX3 قرض گرفته است. در نسل قبل چراغ­‌های جلو با جلوپنجره ترکیب شده بودند اما در این نسل با تفکیک چراغ و جلوپنجره از یکدیگر سعی بر تاکید بیشتر بر هر یک از این قسمت­‌ها شده است.

با همان ابعاد و اندازه؟ نه!

با آن­که در نگاه اول خودرو عریض­‌تر به نظر می­‌آید اما این یک خطای چشمی است! چراکه همچون نسل سوم، عرض خودرو 1855 میلی­متر باقیمانده است. فاصله محوری و طول خودرو نسبت به نسل قبل به ترتیب افزایش 30 و 40 میلی­متری داشته­‌اند. فاصله دو چرخ جلو افزایش 20 میلی متری داشته اند در حالی که فاصله دو چرخ عقب 10 میلی متر کوتاه‌تر شده است.

طول عرض ارتفاع فاصله محوری حجم باک
4.48m 1.85m 1.63m 2.66m 62L

در نمای کنار طراحی عضلانی گلگیرها و شیب ملایمی که در سقف وجود دارد قابل توجه است. در نمای عقب خط­‌های افقی را می­‌بینیم که قسمت­‌های مختلف را تفکیک کرده­‌اند. چراغ‌های باریک عقب با الهام از کانسپت Kia Provo طراحی شده است و با قوس‌های درب عقب و اسپویلر سقفی نیز هماهنگی خوبی دارند. همچنین از جداشدن چراغ­‌های راهنما از چراغ­‌های اصلی نیز نباید غافل شد.

در نمای داخلی اسپورتیج تجهیزات جدیدش را به رخ می­‌کشد. تیم طراحی داخلی سعی داشته­‌اند تا کابین جادارتر و و داشبورد نیز راننده محورتر از نسل گذشته باشد. همچنین طیف وسیعی از فن­اوری­‌ها به منظور بهبود آسایش، راحتی و ایمنی سرنشینان در نظر گرفته شده است.

طراحی کابین ساده و مدرن است. برای پوشش کابین ترکیی از سطوح فلزی و پوشش­‌های نرم را شاهد هستیم که در بالاترین سطح کیفیت قرار دارند. در نسل چهارم اسپورتیج فضای سر و پا افزایش یافته است تا سرنشینان راحت‌تر از همیشه باشند. ستون­‌های A و C باریک­‌تر شده­‌اند و محل قرارگیری آینه­‌ها نیز بهبود یافته است تا دید عقب و جلو بهبود یابد. در کنار این موارد سفارش سانروف منجر می­‌شود تا فضای کابین دلبازتر به نظر بیاید. همچنین به لطف استفاده از مواد جاذب صدا، افزایش ضخامت شیشه­‌ها و عایق­‌بندی سیستم تعلیق میزان صدای نفوذی به فضای کابین کاهش یافته است

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید