KIA SORENTO SX | کیا سورنتو (4سیلندر)

پلت فرم اصلاح‌شده، نمای اتاق های  ارتقا یافته و نمای بیرونی  بازطراحی شده تغییرات اساسی این خودرو می باشند . همچنین  یک پیشرانه‌ی توربوی جدید هم  وجود دارد که در خودروی حاضر در تست نیز استفاده‌شده است. واحد قدرت 2 لیتری که در اپتیما هم بکار گرفته‌شده و توان خروجی 240 اسب بخار و 260 پاوند فیت گشتاور را دارد.

 

این پیشرانه که به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جفت شده و از سیستم چهارچرخ محرک سود می‌برد، مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی برابر با 12.3/9.3/10.9 لیتر در هر صد کیلومتر را نشان می‌دهد که نسبتاً مناسب است. مصرف سوخت این خودرو نسبت به دیگر رقبا نظیر فورد اِج (مصرف ترکیبی 10.2) و یا نیسان مورانوی 6 سیلندر (مصرف ترکیبی 9.8) بیشتر است اما از برخی دیگر رقبا مانند سانتافه اسپورت بهتر است، جای شگفت آنکه این دو از پلت فرم و سیستم‌های انتقال قدرت یکسانی برخوردارند. دلیل اصلی برای استفاده از پیشرانه‌ی 4 سیلندر توربوشارژ دار کاهش مصرف سوخت نسبت به نسخه‌ی 6 سیلندر (مصرف ترکیبی 12.3) است.

 

سواری خوب :
اگرچه که مصرف سوخت سورنتو به‌خوبی رقبا نمی باشد  اما این پیشرانه‌ی 4 سیلندر در جاده شتاب قابل‌توجهی را دارد. جای شکی نیست که کیا یک خودروی خوب برای سفر ها ی طولانی تولید کرده است و این پیشرانه‌ی توربو بی‌سروصدا می باشد . پیشرانه‌ی 4 سیلندر نسبت به نسخه‌ی 6 سیلندر 50 اسب بخار قدرت پایین تری دارند اما 8 پاوند فیت گشتاور بیشتری را نسبت به آن تولید می‌کند! احتمالاً کسانی که نگران کافی نبودن قدرت پیشرانه‌ی 4 سیلندر بودند، با دانستن مطلب بالا متعجب شوند. حداکثر گشتاور در مدل 4 سیلندر خیلی زودتر به دست می‌آید و از 1450 دور بر دقیقه آغاز می‌شود. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز با پیشرانه هماهنگی خوبی دارد و تعویض‌های سریع و به موقعی دارد. گیربکس هرگز احساس منتظر ماندن برای تعویض دنده در یک کراس اوور را نشان نمی‌دهد.

 

یکی دیگر از چیز های جالب که در طول تست مشخص شد، رانندگی و سواری لذت‌بخش این کراس اوور بود. توصیفات کیا – با مضمون پلت فرم ارتقا یافته‌ی سورنتو با استحکام بیشتر- مرا در فکر فروبرده بود اما آنچه بسیار جلب‌توجه می‌کرد آن بود که این کراس اوور 1814 کیلویی علیرغم وزن و اندازه‌ی چشمگیرش، واکنش‌های حساب‌شده‌ای بروز می‌داد. سستی محدودی در چرخ‌ها وجود داشت که در کراس اوورهای غیر پریمیوم کمیاب است. فرمان نیز به‌خوبی بالانس شده است و بین دو حالت بسیار سنگین و نرم قرار می‌گیرد.
کیفیت سواری نیز بالای متوسط می باشد . کراس اوور بزرگ در مواجه با دست اندازها و مسیرهای ناهموار تکان شدیدی نمی‌خورد اگرچه که سورنتو اثرات همه‌ی ناهمواری‌ها را خنثی نمی‌سازد. درمجموع سورنتو برای رانندگی گزینه‌ی لذت بخشی محسوب می‌شود و حس اعتمادبه‌نفس را در راننده تقویت می‌کند و ترکیبی از سیستم انتقال نیروی خوب، هندلینگ مناسب و کیفیت سواری سفتی را ارائه می‌کند که به‌آسانی می‌تواند با مورانو و اِج رقابت نماید.

 

نمای بیرونی زیبا، نمای داخلی متوسط:
نخستین  مورد برجسته در نمای ظاهری ارتقا یافته‌ی سورنتو، خمیدگی‌های اغراق‌آمیز اطراف چرخ‌های جلو است که حس یک کراس اوور خانواده‌دوست را القا کرده و نمایی قهرمانانه را رقم‌زده است. قابل‌توجه‌ترین تغییر مه شکن‌های LED هستند که ظاهر ارزان‌قیمتی دارند اما در عوض از تکنولوژی بالایی استفاده می‌کنند. رینگ‌های 17 تا 19 اینچی نیز برای سورنتو قابل سفارش هستند. تمامی مدل‌های SX از رینگ‌های 19 اینچی بهره می‌برند اما در نسخه‌های 6 سیلندر SX Limited این رینگ‌ها با کروم پوشانده شده‌است که ظاهری خوشگل تر  را ایجاد می‌کنند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید